Célkitűzés és a célok elérése

Szerző: Tölcsér Attila

A  célok sikeres elérésének több megközelítési módja létezik.

A siker alapja a jó célkitűzés, aminek a lépései a következőek:

  1. Önismeret: Értékeljük saját képességeinket, szenvedélyeinket és értékeinket, hogy azokhoz illeszkedő célokat tűzhessünk ki.
  2. Mérhetőség: Konkrét számokkal és időkeretekkel rendelkező célok könnyebben nyomon követhetők és értékelhetők.
  3. Reális:  Fontos, hogy céljaink reálisak legyenek, azaz elérhetők és megvalósíthatók. A túlzott ambíciók hosszú távon demotiváló lehet.
  4. Lépésekre bontás: Bontsuk le a fő célt rész célokra. Ez segít a feladatok megosztásában és fokozatos előrehaladás elérésében.
  5. Időbeosztás: Tanuljuk meg hatékonyan kezelni az időnket. Priorizáljuk a teendőket, és időnként értékeljük a haladást.
  6. Motiváció: A célok kitűzése mögötti motiváció és elköteleződés elengedhetetlen. Vizsgáljuk meg, hogy miért fontosak számunkra a kitűzött célok.
  7. Nyomonkövetés : Időről időre értékeljük az elért eredményeket. Korrigáljunk, ha szükséges, és ünnepeljük meg a kisebb sikerélményeket is.
  8. Külső segítség: Merjünk segítséget kérni másoktól. Család, barátok vagy szakemberek támogatása hozzájárulhat a célok eléréséhez.
  9. Rugalmasság: Az élet kiszámíthatatlan, és időnként a változásokra reagálni kell. A célokat tudjuk igazítani az aktuális körülményekhez.
  10. Eltökéltség: Kitartóan haladjunk a céljaink felé, és rendszeresen tegyük meg a következő lépést.

Folyamatosan tűzünk ki kisebb-nagyobb célokat az életünk során, néha  nem is tudatosan. Ha látjuk, hogy mik lehetnek a célok kitűzésének főbb okai, akkor sokkal tudatosabbá válhatunk erre a folyamatra.

Lehetséges okok:

  1. Személyes fejlődés: Célkitűzés segíthet személyes készségeink fejlesztésében és a személyes növekedés elérésében.
  2. Sikerélmények szerzése: Célok elérése által elért sikerélmények lehetnek motivációval teli és megerősítő élmények.
  3. Életcél: Az életünk értelmének és céljaink megtalálása lehet az, amiért célokat tűzünk ki.
  4. Karrier: Szakmai területen való előrelépés vagy egy karrierút kialakítása célokat indokolhat.
  5. Egészség és jó közérzet: Egészségügyi okokból, testsúlycsökkentés vagy sportteljesítmény javítása érdekében tűzünk ki célokat. A komfortérzet növelése miatt jóga, aerobik, tánc stb..
  6. Anyagi siker: Pénzügyi stabilitás és anyagi függetlenség elérése.
  7. Személyes boldogság: Olyan célok kitűzése, amelyek hozzájárulnak személyes boldogságunkhoz és kiegyensúlyozott élethez.
  8. Önismeret:  Megtalálni a helyünket a világban. Kik vagyunk, miért vagyunk, mik a határaink, a korlátaink, és hogyan boldogulhatunk.
  9. Kihívások: Célok kitűzése olyan kihívások elfogadását jelentheti, amelyek segítik a személyes növekedést.
  10. A kapcsolataink fejlesztése: Célként tűzhetjük ki például az erősebb kapcsolatok kialakítását vagy a közösségünk szolgálatát.
  11. Jövőkép: A célkitűzés segít abban, hogy lássuk, milyen lehetőségeink vannak a jövőben, és hogy azokat hogyan érhetjük el.
  12. Párkapcsolat: A párkapcsolat kialakítása, fejlesztése, megtartása és javítása is sokak számára fontos cél.
  13. Satöbbi: Még számtalan ok állhat a célok mögött, mely egyénenként eltérő.

Hogy vagy, amikor kitűzöd a célt?

A célkitűzés egy strukturált és tudatos módja annak, hogy megváltoztassunk vagy elérjünk valamit az életünkben.
Ilyenkor gyakran konkrét eredményeket vagy változásokat keresünk, és ezekhez tervezett lépéseken keresztül próbálunk eljutni.

Fontos tudatosítani hogy a célkitűzés történhet pozitív és negatív érzelmi állapotból is. Ezek a folyamatok nagyon különböző utat eredményeznek.

Amikor negatív állapotból vagyis hiány állapotból tűzzük ki a céljainkat, akkor a célhoz vezető úton minden akadály problémaként jelenik meg, mint egy ellenség. Így ez a cél felé vezető út tele lesz feszültséggel elégedetlenséggel és küzdelemmel.

Ha a jelenben vagy pozitív vagy semleges állapotból tűzünk ki célokat, akkor, az út során feladatok lesznek, amiknek az elvégzése örömteli lesz, mert általuk is közelebb kerülünk a célhoz. Mivel az út során nem a hiányból haladunk hanem a teljességből.

Kérdés az, hogy mit tehetünk akkor, ha a jelenben a hiányt érezzük amit leküzdeni akarunk és így haladunk a cél felé.

A jelenben tudatosítanunk kell, hogy pontosan mi van a jelenben. Ezt olyan részletesen, ahogy tudjuk. Mit látok, hallok, érzek, gondolok most?

A jelen tisztázása után két irányba mehetünk, vagy a jelen teljessége felé, vagy a cél pontosítása felé.

Ha a cél pontosítását megtettük, akkor a fent sorolt lépéseket vizsgálva elindulhatunk a cél felé.

Ha a jelen teljessége felé szeretnénk haladni, hogy ezzel a pozitív utat tudjuk bejárni a célunk felé, akkor érdemes az általunk ismert módon, vagy segítséggel haladni. Ehhez néhány támpont a teljesség igénye nélkül.

  1. Mi az állandó bennem? Ez a kérdés segít a jó alap megtalálásában.
  2. Milyen feltételeknek kell teljesülnie ahhoz, hogy boldog legyek a jelenben?
  3. Mire van szükségem a teljességem megéléséhez?
  4. Mikor éreztem teljesnek magamat korábban?
  5. Stb.

Amennyiben szeretnéd a jelen teljességét megtalálni és segítségre van szükséged, akkor keress meg. Ha pozitív hozzáállást szeretnél elsajátítani a helyes célkitűzéshez, akkor jelentkezz egy díjmentes konzultációra. A boldog út fontosabb, mint a Cél!

?

Gyors visszajelzés önmagadról

Csempéssz egy kis időt az önmagad felfedezésére ezzel az önismereti gyors teszttel! Néhány perc csupán, mégis képes mélyebb megértést nyújtani. Az eredményt rögtön látni fogod, és kapsz hozzá gyakorlati instrukciókat is.

Párkapcsolat-fejlesztés

Fedezd fel a párkapcsolatod valódi potenciálját ezzel a 60 perces konzultációval! Itt nincs ítélkezés, csak megértés és iránymutatás a változáshoz. Kezdd el alakítani a jövődet most, és lépj egy lépéssel közelebb a boldogabb párkapcsolat felé.

További bejegyzések a blogon